Etykieta w biznesie

Dlaczego emotikony w służbowych emailach są kiepskim pomysłem?

Moi drodzy, sprawa jest poważna, bo za ten temat wzięli się już naukowcy a dokładniej Ella Glikson, Arik Cheshin i Gerben A. van Kleef, którzy w oparciu o grant z Uniwersytetu Amsterdamskiego przeprowadzili badanie na temat tego jak postrzegane przez swoich odbiorców są osoby, które stosują w swoich służbowych emailach emotikony. Ci trzej badacze opublikowali wyniki swoich badań w Social Psychological and Personality Science a całą sprawę nagłośnił CNN a dokładniej artykuł Orena Liebermanna pt. Using emoticons in work emails make you look incomptetent, a study finds.

Eksperyment związany z tym, jakie emocje i wrażenia budzą w odbiorcy emaile z emotikonami został przeprowadzony na 549 uczestnikach z 29 krajów i wynik był jednoznaczny. Otóż używanie np. uśmiechniętej emotikonowej buźki mimo, iż wpływa dodatnio na pozytywny odbiór wiadomości to jednocześnie osoba, która jej używa równocześnie postrzegana jest jako mniej kompetentna. To jednak nie koniec. Badacze zauważyli także, że odbiorcy emaili z emotikonami w odpowiedzi do ich nadawców niechętnie dzielili się informacjami i generalnie dalsza współpraca między nimi była trudniejsza[1].

Wniosek jest prosty emotikonowy uśmieszek to nie to samo co prawdziwy uśmiech w realnym życiu [2]. To dwie różne spawy. Osoba, która w realnym życiu uśmiecha się postrzegana jest jako bardziej atrakcyjna, szczera, wiarygodna, sympatyczna i kompetentna [3].  Zaś osoba, która w korespondencji elektronicznej uśmiecha się często za pomocą emotikonów niestety postrzegana jest jako osoba, która z kompetencją jest na bakier.

Emotikony a etykieta biznesu

Etykieta biznesu a właściwie netykieta  jeszcze długo przed opublikowaniem tych badań odradzała stosowanie emotikonów w oficjalnych służbowych emailach, choć dopuszczała np. w wewnętrznych e-mailach między kolegami z pracy.

Przypisy:

[1] Źródło: O. Liebermann, Using emoticons in work emails make you look incomptetent, a study finds. http://edition.cnn.com/2017/08/17/health/emoticons-emails-study-trnd/index.html.

[2] Op. cit.

[3] Op. cit.

Podziel się Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *