Etykieta w biznesie · Podróże · Savoir-vivre

Jeśli nie Meksyk, to co?!

Ostatnio o Meksyku i Meksykanach znów zrobiło się głośno a to za sprawą amerykańskiej kampanii prezydenckiej i jej republikańskiego kandydata Donalda Trumpa, który ze swych południowych sąsiadów uczynił naczelnego wroga i zagrożenie…

Niedawno w polskim pociągu spotkałam parę sympatycznych Kanadyjczyków, którzy Meksyk owszem odwiedzili, ale radzili mi, aby nigdzie poza hotel i okolice się nie wychylać, nie nosić kosztownej biżuterii itp… Cóż chyba najbardziej trafiona jest opinia Tomasza Gorazdowskiego z jego genialnej książki „Przez trzy Ameryki”, którego zdaniem nieszczęście  może wydarzyć wszędzie, ale warto przestrzegać w tym kraju zasady „nie kozakuj”….

Ja miałam początkiem października okazję odwiedzić tylko kilka miejsc w Meksyku a dokładniej Playę del Carmen, Valladolid, Cancun i Chichen Itzę, ale wystarczyło mi to, aby tym miejscem się porządnie zachwycić podobnie jak serdecznością ludzi, pięknem egzotycznego krajobrazu i genialną kuchnią.

Jesli-Nie-Meksyk-To-Co-Kuchnia

Meksykanie, których spotkałam byli wyjątkowo bratni kulturowo, przemili i gościnni. Chyba nigdzie nie wymieniłam tylu kurtuazyjnych uśmiechów i słów – kluczy: proszę, dziękuję, przepraszam, a dokładniej: por favor/ de nada, gracias, perdón.

Ani razu nie trafiłam w hotelu, jego pobliżu czy na plaży na „łowcę turystów”, który uraczyłby mnie opowieścią jak ciężko mu się żyje i jakie ma za sobą tragedie i katastrofy licząc, choć na drobną pomoc finansową. Meksykanie noszą się dumnie i godnie.

Biznesowy savoir-vivre

Jesli-Nie-Meksyk-To-Co-Biznes

Meksyk to gęsto zaludniony kraj 11-ty na świecie pod względem populacji tuż za Japonią i przed Filipinami z liczbą 121,736,809 mieszkańców i wzrostem PKB 2,1 % z prognozami na tendencję rosnącą. Z pewnością jest to miejsce gdzie warto robić interesy.

Kilka wskazówek dotyczących know – how w relacjach biznesowych z mieszkańcami Meksyku:

  • dla Meksykan matka to świętość. To nie jest przedmiot żartów, niespodziewanych pytań czy dygresji szczególnie na początkowym etapie znajomości;
  • przywitania są klasyczne, czyli uścisk dłoni. I tak jak u nas kobieta pierwsza podaje dłoń;
  • należy pamiętać o stroju biznesowym. Jeansy są nietaktem;
  • podczas spotkania należy mieć ze sobą wizytówkę;
  • wykształceni Meksykanie świetnie posługują się angielskim i w kręgach biznesowych nie będzie problemu z komunikowaniem się w tym języku, jednak Meksykanie są bardzo dumni ze swojego
    języka i kultury i wypowiedzenie choć kilku podstawowych zwrotów po hiszpańsku z pewnością przysporzy nam sympatii;
  • omawianie kwestii biznesowych przy dobrym posiłku jest jak najbardziej wskazane. Zaproszenie naszych meksykańskich partnerów biznesowych na obiad do starannie wybranej restauracji jest doskonałym pomysłem;
  • Meksyk to jeszcze nie USA pod względem bezpośredniości w zwracaniu się. Nie wychodzimy przed orkiestrę w mówieniu sobie na „ty”. Należy poczekać na wyraźne zaproszenie z drugiej strony;
  • rozmowy nie warto zaczynać od następujących tematów: ubóstwo, nielegalni meksykańscy imigranci, katastrofy naturalne. Meksykanie to dumny naród;
  • podejście do czasu może być nieco bardziej płynne: np. delikatne spóźnienie, odwołanie czy przełożenie spotkania przez osobę z Meksyku to jeszcze nie powód do tego by myśleć, że jesteśmy
    dla niej/niego mało znaczącym kontrahentem;
  • proponowanie spotkań czy też innych przedsięwzięć w weekend jest niestosowne. To czas zarezerwowany dla rodziny;
  • prowadząc negocjacje z partnerami z Meksyku należy wykazywać się cierpliwością.

Stosunki polsko – meksykańskie

Już niedługo kolejna rocznica ustanowienia relacji dyplomatycznych Polski z Meksykiem. 30 XI 1929 r. prezydent Ignacy Mościcki podpisał listy uwierzytelniające pierwszego Posła Rzeczypospolitej Polskiej w Meksyku, zaś jego odpowiednik z Meksyku Pascual Ortiz Rubio wyznaczył swoim przedstawicielem dyplomatycznym w Polsce Rodolfo Arturo Nervo.

Obecnie pod względem wysokości obrotów, Meksyk jest trzecim partnerem handlowym Polski w Ameryce Łacińskiej, jednak w skali globalnej zajmuje dopiero 44. miejsce. Jest natomiast drugim po Brazylii odbiorcą polskiego eksportu w regionie. Udział Meksyku w wymianie handlowej Polski z Ameryką Łacińską kształtuje się na poziomie 13%1.

Jesli-Nie-Meksyk-To-Co-Chichen-Itza

Jesli-Nie-Meksyk-To-Co-Tulum

Polacy chętnie do Meksyku jeżdżą choć jeszcze niewielu zdecydowało się tam osiedlić, co budzi pewne zdziwienie, gdyż kraj zachwyca swoim pięknem. Obywatele Polski odwiedzają głównie stolicę, ośrodki wypoczynkowe na wschodnim wybrzeżu. Popularne są też pielgrzymki do Matki Boskiej z Guadalupe. Zdaniem Beaty Wojny, ambasador Polski w Meksyku na stałe mieszka w tym kraju ok. 3 tys. Polaków.

 

Podziel się Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *