Etykieta w biznesie

Osiem zasad etykiety biznesu, których znajomość wyjdzie Ci na dobre w relacjach z klientem

Kończę właśnie prace nad nowym szkoleniem oraz podręcznikiem z ćwiczeniami na temat etykiety w biznesie w relacjach z klientem w sektorze B2C i ostatnio żyję tym tematem. Jest to zagadnienie bardzo ważne, bo w dobrych relacjach z klientem same umiejętności sprzedażowe nie wystarczą. Pisząc podręcznik konsultowałam się u ekspertów i przeczytałam wiele książek i artykułów na temat obsługi klienta i sprzedaży. Jedno zdanie często się przewija: ludzie nie lubią jak im się sprzedaje, co nie mija się z ogromną przyjemnością robienia zakupów. Dobre maniery mają ogromne znaczenie, bo ludzie często kupują od osób do których podświadomie czują zarówno sympatię jak i szacunek. Dlatego warto pamiętać m.in. o tych zasadach:

  1. Pamiętaj o precedencji i miejscu klienta w hierarchii

Tu akurat spawa jest dość prosta, bo na szczycie drabiny hierarchii w savoir-vivre będzie klient. Załóżmy, że jesteś doradcą klienta w banku i 19-letni student przyszedł założyć sobie konto. Przez biuro przechodzi prezes tego banku, Twój szef, ale to nie on będzie w tej scence grał pierwsze skrzypce. Będzie to student i to jemu przedstawisz prezesa i do niego będzie należał przywilej wyciągnięcia dłoni. To również klient będzie miał przywilej jako pierwszy poprosić o Twoją wizytówkę lub ewentualnie Twojego szefa.

  1. Powitanie klienta sklepie czy firmie to prawdziwa sztuka i zdaj ten egzamin

W etykiecie biznesu mamy dość jasne wytyczne jak powinien poprawnie wyglądać uścisk dłoni.  Przede wszystkim inicjatywa należy do klienta, powinien on być zdecydowany i lepiej unikać wpadek z mokrą i lodowatą dłonią. Pamiętajmy też, iż branie dłoni klienta w obie swoje ręce nie jest błędem wyłącznie w przypadku składania komuś kondolencji. W każdym innym jest to faux pas.

  1. Nie zapominaj o uśmiechu

Uśmiech podobnie jak nienaganny wygląd oraz właściwa komunikacja niewerbalna to złota trójka, która decyduje o dobrym pierwszym wrażeniu.

  1. Zostań mistrzem small talk`u i social jiu jitsu

Wybaczcie mi proszę aż pięć angielskich wyrazów w jednym polskim zdaniu! Mea cupla, ale oba te pojęcia tzn. small talk i social jiu jitsu nie doczekały się jeszcze solidnych polskich odpowiedników. O small talku już pisałam na blogu tutaj a social jiu jitsu to bardzo ważna technika polegająca na zachęcaniu klienta na mówieniu o sobie.

  1. Miej pełną jasność, gdzie znajduje się miejsce honorowe w samochodzie i przy stole należne Twojemu klientowi

Miejsce honorowe w samochodzie przy większej liczbie osób będzie przy oknie po przekątnej od kierowcy lub jeśli podróżujesz wyłącznie z klientem to miejsce jest obok kierowcy. Przy stoliku znajduje się ono po prawej ręce gospodarza.

  1. Pamiętaj o znaczeniu kolorów w profesjonalnej etykiecie ubioru

Mówiąc w telegraficznym skrócie: kolory, którym jest najbardziej po drodze z zasadami profesjonalnego dress code`u to: granat i niebieski, szarość, biel i czerń (w przypadku kobiet) z możliwością niewielkich nawiązań do innych kolorów np. do czerwieni. Kolory najbardziej kontrowersyjne w etykiecie ubioru to róż, kanarkowa żółć i brąz.

  1. Pisz perfekcyjne e-maile

E-mail choć zdaniem językoznawców jest hybrydą rozmowy i listu to ma szereg zasad dotyczących poprawności i czystej formy. Jest kilka znaków, które wskazują, że ktoś doskonale zna zasady netykiety. Np. nigdy nie zaczyna od „Witam” a po pozdrowieniach nie stawia przecinka itd.

  1. Nie zapraszaj swojego klienta do grona znajomych na Facebooku, ale zaobserwuj go na Instagramie

Zapraszanie swojego szefa czy klienta do grona znajomych na Facebooku to naprawdę faux pas i błąd w sztuce. Jeśli już to zaproszenie może wyjść z inicjatywy osoby wyższej rangą.  Są za to portale i aplikacje, gdzie zaobserwowanie swojego klienta tylko Ci się opłaci a komentowanie i poświęcanie uwagi swojemu klientowi jest jak najbardziej mile widziane, bo właśnie po to ludzie zakładają publiczne profile np. na Instagramie.

Temat uważam za otwarty! Jeśli to zagadnienie jest Ci potrzebne w pracy lub po prostu chcesz poznać w pełni etykietę w biznesie w relacjach z klientem w sektorze B2C to już latem będzie ku temu okazja podczas premiery szkolenia w Warszawie. Niebawem  ukaże się też podręcznik mojego autorstwa wraz ćwiczeniami do samodzielnego rozwiązania na ten temat.

Wszelkie informacje dotyczące szkolenia i podręcznika będą na bieżąco pojawiać się na fanpage`ach www.facebook.com/sukceszklasa oraz www.facebook.com/intermanners. Serdecznie zapraszam do odwiedzin!

Podziel się Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *