Savoir-vivre

Złote zasady small talk`u

My home is my castle – mawiają mistrzowie small talk`u, którymi niewątpliwie są Brytyjczycy. Mogą oni godzinami rozmawiać o pogodzie i z zasady omijać tematy takie jak polityka, religia czy sprawy rodzinne w rozmowie z każdą osobą, której dobrze nie znają. Przekonałam się kiedyś na własnej skórze w rozmowie z Brytyjczykiem, że tematem tabu może być nawet spytanie o dzielnicę miasta w której się mieszka.  Jednak co kraj to obyczaj i w niektórych krajach small talk jest dość trudną sztuką. Spróbujcie np. z Włochami rozmawiać wyłącznie o pogodzie…  W rozmowie np. z Arabami rodzina nie będzie już tematem niestosownym, gdyż dla wielu z nich jest to kluczowa wartość i powód do dumy, zaś chwalenie się nią będzie jak najbardziej w dobrym tonie, choć już dociekliwość na temat żony nie będzie mile widziana.

Small talk jest sztuką, którą warto poznać, bo jest ona kluczowa dla każdego, kto zajmuje się sprzedażą, obsługą klienta czy po prostu ma ochotę stale poszerzać grono swoich znajomości. Small talk nie ma moim zdaniem dobrego polskiego odpowiednika, blisko mu do pogawędki, ale to niedokładnie to samo. Jest to rozmowa, która ma przełamać pierwsze lody w świeżej znajomości a poza tym to doskonała okazja na przemycenie kilku istotnych informacji na nasz temat, które wzmocnią nasz autorytet i profesjonalizm np. w oczach klienta czy nowo poznanej osoby. Najważniejsze w sztuce small talk`u to wiedzieć jak nie wypłynąć na niebezpieczne wody a są tematy, które to niemal gwarantują i z pewnością należą do nich polityka, religia, niesprawdzone pogłoski a w niektórych przypadkach stan zdrowia lub orientacja seksualna.

Jeśli nie temat pogody to co?

Wcale nie zachęcam Was do kluczenia wokół  tematu pogody, gdyż dla wielu osób może to być po prostu nudne. Możliwości jest wiele, właściwie każdy wątek, który podkreśla punkty i aspekty łączące a nie dzielące nas z naszym interlokutorem są doskonałym pomysłem. Generalnie bardziej lubimy ludzi podobnych do nas, więc jeśli już na wstępie udało nam się zauważyć rzeczy, które nas łączą warto je podkreślić.

Inne zasady udanego small talk`u to:

  • Jeśli chcesz efektywnie sprzedawać to naucz się być jednocześnie sympatyczną i kompetentną osobą. Podnosisz swoje kwalifikacje, rozwijasz się, odwiedzasz niesamowite miejsca? Podkreśl to w small talk`u.
  • Uniwersalne tematy na small talk, które dobrze się sprawdzają to: podróże (urlopy), sport, pasje, upodobania kulinarne, kultura i sztuka, anegdota pasująca do sytuacji, gospodarz wieczoru.
  • Szczery komplement zawsze jest mile widzianym dodatkiem do small talk`u, ale musi on być profesjonalny tzn. nie mówimy komuś, że ma piękne oczy czy cudowne dłonie, bo może to zostać odebrane jako flirt, ale np. zauważenie, że spotkanie zostało perfekcyjnie przygotowane lub jesteśmy pod wrażeniem wystroju biura jest jak najbardziej wskazane.
Podziel się Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

4 komentarzy do “Złote zasady small talk`u

  1. Będąc w środowisku, w którym występuje ścisła hierarchia, dopuszczalne jest rozpoczęcie small talk’u z kim kto znajduje się w owej hierarchii znacznie wyżej od nas, czy raczej może zostać to potraktowane jako faux pas?

    1. Michale, dziękuję za to bardzo ciekawe i ważne pytanie! Jeśli osoba wyższa w hierarchii jest zainteresowana rozmową i ma chęć na dialog to jak najbardziej jest dopuszczalne! Faux pas będzie tylko narzucanie się tej osobie. Pozdrowienia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *