Etykieta w biznesie

Spotkanie na szczycie… Jak poprawnie skomponować damski strój biznesowy?

Ważne negocjacje, spotkanie z kluczowym klientem, prezentacja przed radą nadzorczą czy po prostu „dzień jak co dzień” niejednej pani minister czy prezes wymagają stroju biznesowego zwanego też business lub professional a według niektórych opracowań business professional. Jest to najbardziej formalna i elegancka wersja stroju w profesjonalnej etykiecie ubioru. Pierwsze skojarzenie? Granatowa garsonka, jasna bluzka i obowiązkowo czółenka… Owszem prawda choć nie tylko te elementy są poprawne a każda elegancka kobieta sukcesu wie, że bardzo ważny jest szczegół. Zacznijmy więc po kolei…

Baza

Bazowym elementem stroju business (professional) jest garsonka lub komplet marynarki ze spodniami, ewentualnie elegancka szmizjerka z wełny lub jedwabiu. Jeśli nasz strój jest dwuczęściowy to powinien on być z tego samo materiału. Jeśli decydujemy się na spodnie to tylko te, które mają kanty. Jeśli wybieramy spódnicę to idealna długość wynosi 6 cm powyżej lub poniżej środka kolana. Generalnie nie ma specjalnych nakazów i zakazów odnośnie kolorystyki, ale pewne kolory mają swoją wymowę i przywołują różne skojarzenia i warto wybierać te, które służą wzmacnianiu naszego autorytetu a to z pewnością zrobi dla nas granat. Inne zawsze bezpieczne kolory biznesu to: szarość we wszystkich odcieniach, biel i czerń. Ten ostatni kolor odnosi się tylko do kobiet [1].

Wizualnie możemy przedstawić to na przykładzie ubrań z najnowszej kolekcji marki Pretty One:

Co mówią kolory?

Brąz – skromność i wycofanie a w skrajnej wersji ubóstwo;

Czerwień – agresja, dominacja, namiętność;

Róż – infantylność i wątpliwe kompetencje;

Żółty – kolor lata i beztroski z efektem rozpraszającym. Stylistka i kolorystka Aleksandra Frątczak – Biś powiedziała mi kiedyś, że pieniądze lubią powagę. Garsonka w kolorze cytrynowym nie jest najlepszym pomysłem np. gdy przemawiamy, bo najzwyczajniej w świecie rozprasza.

Elementem bazowym stroju biznes jest też bluzka lub top. Tu dobrze sprawdzają się jasne kolory np. biel lub błękit, które dodatkowo rozświetlają twarz. To wcale nie musi być bluzka w stylu męskiej koszuli, bo doskonale do stroju business (professional) pasują jedwabne kobiece fasony np. wiązane pod szyją, jak na zdjęciu powyżej. Jednak wiem, że wiele kobiet bardzo lubi bluzki koszulowe. Moją uwagę zwrócił ten model poniżej z ostatniej kolekcji Pretty One w jasnoniebieskim kolorze, który warto mieć na sobie jeśli chcemy wzbudzić zaufanie, np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

 Jednolity kolor czy wzorki?

Jeśli chodzi o swoistą hierarchię elegancji to najwyższą rangę mają ubrania w jednolitym kolorze a wszelkie wzory czy nadruki stoją niżej, ale nawet tu istnieje gradacja i tak kolejne miejsca należą chronologicznie do: melanżu, jodełki, kratki, paisley, tzw. wzorów zwierzęcych np. cętki, pasków, kwiatków i kropek.

Jodełki, cętek i pasków chyba nie muszę przedstawiać, ale być może zastanawiacie się jak wygląda wzór paiseley?

wzór paisley

Buty

W przypadku stroju business (professional) bez względu na porę stosowne buty to czółenka, nigdy szpilki, kozaki, botki czy balerinki. Jak odróżnić  czółenka od szpilek pisałam już jakiś czas temu we wpisie: http://www.sukceszklasa.pl/szpilki-a-etykieta-biznesu/.

Dodatki

Biżuteria: idealnie ta dzienna z metali szlachetnych, kolczyki przy uchu. Do stroju business (professional) odpowiednie są również perły. Pamiętajmy też o eleganckim zegarku.

Torebka: skórzana i elegancka, ale bez błyskotek i efektu lakierowanej skóry.

Rajstopy: zawsze i obowiązkowo, nieważne, że jest środek lipca! Powinny być cieliste i matowe idealnie te między 5 a 8 den. Brak rajstop lub założenie kabaretek to duże faux pas.

Co zrobić z włosami?

Gdy chcemy być w 100% poprawne to włosy dłuższe niż do ramion należy związać lub upiąć. Jeśli decydujemy się na tzw. kucyk/koński ogon to widoczna frotka lub gumka do włosów jest dress code`owym błędem. Trzeba ją estetycznie ukryć np. kosmykiem włosów.

Kilka słów o zakupach

Z różnych praktycznych względów zazwyczaj robię zakupy w Brukseli a moje ostatnie zakupowe nabytki pochodzą głównie od 123 Paris i Gerarda Darela. W Polsce gdy szukam czegoś do pracy to zazwyczaj w Pretty One. Jestem także zdeklarowaną fanką Luisy Spagnoli. Odkryłam tę markę w zeszłe wakacje chodząc uliczkami Sieny i na widok jednego płaszczyka na wystawie wręcz zamarłam i mam już swoją bucket list z projektami tej firmy… Bardzo ciekawi mnie jakie są Wasze ulubione marki odzieżowe, szczególnie te, w których można ubrać się w wersji business (professional)? Koniecznie napiszcie  tym w komentarzach.

Przypisy:

  1. Część informacji w tym akapicie pochodzi z książki I. Kamińskiej – Radomskiej i A. Tanter Dress code dla kobiet. Zasady dobrego stylu i wizerunku, wydawnictwo świat Książki, Warszawa 2016 r.
Podziel się Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *